MÉHKIRÁLYNŐBŐL
CSAK EGY LEHET
A Szent
Ambrusban újabb iskolaév veszi kezdetét. Miközben a gyerekek az
osztálytermekben sajátítják el az ismereteket, anyáik is komoly leckékben
részesülnek. Sokat tanulnak például a barátságról. Az árulásról. A közösség törvényeiről,
a hatalom múlékony voltáról… és arról, hogyan érhetik el, hogy őket is
meghívják a többiekkel ebédelni.
BEATRICE –
idén is vitathatatlanul ő a méhkirálynő, aki isteni jogon uralkodik a
pénzgyűjtő akciók szervezése felett… ahogy tavaly, és nyilván az összes ezt
követő évben is.
HEATHER –
annyira vágyik arra, hogy ő is beszállhasson a feladatokba, annyira vágyik
arra, hogy felfigyeljenek rá, annyira vágyik arra, hogy tartozhasson valahová.
GEORGIE –
annyira vágyik egy cigarettára.
És RACHEL, aki
kellő távolságot tartva tanulmányozza mindannyiukat, ám hamarosan rá kell
döbbennie arra, hogy milyen keskeny mezsgye választja el a másokon derülő
megfigyelőt és a szerencsétlen számkivetettet.
A Méhkas
végtelenül jó humorral, éles szemmel megírt történet, amely női barátságokról
és hatalmi játszmákról szól, valamint arról, milyen örömökkel és kockázatokkal
(na jó, főleg kockázatokkal) jár az, amikor valaki igyekszik megtenni mindazt,
ami csak tőle telik.
„Okos és
szellemes szöveg, amelynek olvasása közben végigfut a borzongás mindenkin, aki
még emlékszik azokra az időkre, amikor utolsóként választották be a csapatba,
vagy kihagyták a közös ebédekből.”
SUNDAY TIMES
Gill Hornby
írással és újságírással foglalkozik. Négy gyermeke van, Angliában él férjével,
Robert Harrisszel. A Méhkas az első regénye.
Gabo, 2014
Eredeti mű:
Gil Hornby – The Hive, 2013
Megígértem, s
be is tartottam: a szező És most együtt regénye után bepótoltam a kimaradt első
könyvét. Nem mondom, hogy elájutam tőle, de rossz sem volt.
Azt kifogásolom,
hogy helyenként vontatott és olyan részletekbe leírásába megy bele, melyeknek semmi
jelentőségük a történet szempontjából és kizárólag egy adott szereplő
pillanatnyi kedélyállapotára vonatkoznak, vagy az illető szereplő
etikai-filozófiai gondolatokba merülve bámul ki a fejéből, csak úgy.
Ez a történet
is az Egyesült Királyságban játszódik, egy olyan tipikus, idilli vidéki kistelepülésen, és szintén egy kis közösségről szól. A szerző angol, tehát benne él ebben a képben, melyet oly eredetien tár elénk. És
akárcsak az És most együtt, ez is rém nehezen, vontatottan indul be.
De minden
vontatotsága ellenére megszerettem, mert nagyon valós képet rajzol az
iskola melletti világról. Arról a bizonyosról, amelyben az anyukák egymással
versenyeznek szolgalelkűségben, buzgóságban, feltűnésben, fontoskodásban. S teszik
ezt nemcsak a gyermekeik, az iskola, a közösség érdekében, hanem első sorban saját
magukért. Mert valakik akarnak lenni, fontosak, nélkülözhetetlenek akarnak
lenni. És ez nem egy helyi különlegesség, ez mindhol, minden iskola környékén
így van… az anyukák és a pedagógusok tudják jól miről beszélek.
Tehát itt
vagyunk egy idilli település állami iskolájában, a Szent Ambrusban (St. Ambrose
– nem értem miért kellett az iskola nevét is lefordítani…). Nem véletlen a
névválasztás, hiszen a könyv címe Méhkas, a szerző az iskolát és a körülötte
zajló nyüzsgést egy méhkashoz hasonlítja, Szent Ambrus pedig a méhészek és a
gyertyaöntők védőszentje. S ahogy a méhkasnak is egyetlen királynője van, úgy a
szülői bizottságnak is egyetlen vezetője lehet.
Ismerkedjünk
akkor a történet szereplőivel… hiszen ha közösségről szól, akkor sokszereplős a
felállás:
Beatrice (Bea)
– a méhkirálynő, a nagy manipulátor, a nagy szemfényvesztő. Pontos mása anyjának, Scarlett, kiskamasz
lánya pedig 9-10 évesen már a viselkedését, beszédmodorát utánozza
Heather – a
buzgó mócsing, mindenkinek meg akar felelni, benne akar lenni a buliban és
jóindulata, jóhiszeműsége már-már a butaság határát súrolja
Georgie – aki
nem az akinek látszik, és az egyetlen akinek mersze van kinyitni a száját. És
aki bárhol, bármikor képes elaludni. Egyébként ő volt a kedvencem
Rachel – épp kiesett a királynői kegyekből, csupán azért, mert férje elhagyta
S mellettük
még sokan mások… a divatőrült Bubba – csak szünetet tart a karrierjében,
Colette – a kerti fészerében működtet wellness-stúdiót, az antiszociális Jo,
Jasmine, Sharon, Clover, a pszichológus Melissa, az új lány… és még számtalan
jövő-menő anyuka, és természetesen Tom, az új igazgató, aki szíveket dobogtat,
felkavarja az amúgy is zavaros vizet… és aki nőtlen.
Egy iskolai év
történéseit kapjuk, s benne manipulációt, tragédiákat, komédiákat, képmutatást
és megtévesztést bőven. Nem egy könnyen emészthető olvasmány, magam is többször
félbe akartam hagyni, de örülök, hogy ne tettem meg.
Az időnkénti
vontatottsága ellenére kedveltem a könyvet, mert annyira valósághűen ábrázolta
azt az iskola körüli nyüzsgést, amit csak az anyák tudnak elkövetni. Ezért első
sorban azoknak ajánlanám, akiknek iskolás korú gyermekük van, ők képben vannak
az ilyesmivel. De ez nem egy kritérium, mindenki belefoghat, aki szereti az
angliai településeken játszódó, közösségekről szóló történeteket. És
természetesen ízlések és pofonok…
“– Épp erről van szó. – Anyja
visszacsúsztatta a keretet, és előhúzott egy másikat. – A dolgozó méhek
döntenek. Amikor úgy érzik, hogy az öreg méhanya már nem elég hatékony, akkor
kiválasztanak néhány petét, ezeket méz helyett méhpempővel etetik, és új
királynőket hoznak létre.
– Szóval a királynőket ők maguk csinálják?
– Mondtam neked, hogy elképesztőek. Ez az
egyetlen élő példa a demokratikusan választott uralkodóra. – Kivett egy
fémtálcát, ami rácsra vagy kerítésre emlékeztetett. – Ezzel lehet kizárni a
méhanyát. Nem engedi át a másik oldalra. Valahol itt kell lennie. Aha! –
Odamutatott a hemzsegő rovarok közé valamire, amiről még Rachelnek is el
kellett ismernie, hogy igencsak magasabb rangúnak tűnő példány volt.
– De mi történik vele, amikor kibújnak az új
királynők? – Rachel érzett némi együttérzést, ahogy alaposan szemügyre vette a
méhanyát. Olyan magabiztos volt. Olyan elfoglalt. Mit tudta ő, hogy hamarosan
lecserélik egy újabb modellre. Bármelyikünkkel megtörténhet...
– Nos, akkor vagy elmegy egy kisebb raj
méhvel valahová, ahol új kast alapít... ilyenkor szoktak kirajzani...
Rachel anyja visszatette az utolsó keretet
is, majd újra rákapcsolta a kaptárra a tetejét.
– Vagy mi lesz? – Rachel átlépett a
kertkapun a nyomában. – Milyen más lehetőségek vannak?
Újra a kertben jártak, a ház felé baktattak.
– Hm? – Anyja lehámozta magáról a kesztyűt,
és lehúzta a cipzárt a méhészkalap csuklyáján. – Így már jobb – jelentette ki,
és a friss szélben megrázta a fejét. – Ó, persze. Vagy halálra csípik.”
Gil Hornby –
Méhkas, Gabo, 2014