A hírnév ára
Egy szédítő
hollywoodi karrier. Egy mélyen eltemetett titok. A legendás, de teljes
visszavonultságban élő világsztár, Evelyn Hugo évtizedek óta először hajlandó
interjút adni. A döntésénél már csak a választása meglepőbb: ragaszkodik egy
fiatal, ismeretlen újságírónőhöz, Monique Granthoz. Miért pont neki jut ez az
álomlehetőség?
Aztán Evelyn
emeli a tétet. Mert a szimpla sztárinterjú helyett sokkal többet ajánl.
Mindent. A teljes igazságot csillogóan botrányos életéről. Semmit sem szépítve
és semmit sem elhallgatva.
Ahogy
elkezdődik a munka, az újságírónő nemsokára sejteni kezdi: valamilyen módon
összefonódik saját sorsa és Evelyn múltja. Ám ennek a titoknak nagy ára van.
Szerelmek,
végzetek, barátságok és árulások, aztán egy elképesztő csavar – ez a szenvedély
és az életbölcsesség letehetetlen regénye.
Lettero, 2017
Eredeti mű:
The Seven Husbands of Evelyn Hugo, Atria, 2017
Hollywood,
csillogás, intrikák és szemfényvesztés… meg egy díva, aki élete történetét egy
szépreményű újságírónak meséli őszintén és kendőzetlenül, lerántva a leplet a
film fellegvárának viselt dolgairól.
“Az emberek azt hiszik, az intimitás a
szexről szól.
De az intimitás az igazságról szól.
Amikor rájössz, hogy elmondhatod az igazat
valakinek, amikor megmutathatod magad, megállhatsz előtte pucéron, és az a
válasza, „velem biztonságban vagy”. Ez az intimitás.”* – mondja Evelyn és
pontosan ezt a fajta intimitást nyújtja tálcán. Elmondja azokat a titkokat, melyeket egy életen át gondosan, hét lakat alatt örzött.
Ahogy a
fülszövegből kiderül, Evelyn Hugo, az évek óta visszavonultan élő hollywoodi
csillag hajlandó interjút adni, de egy feltétellel: csupán Monique Grantnak, a
pályája elején járó újságírónak hajlandó beszélni. Hogy miért most és miért
kizárólag Monique-nak? Nos, ha elolvasod a könyvet akkor választ kapsz minden
kérdésedre.
Monique maga
sem érti miért pont ő, de mint egy sötét bőrű apa és fehér anya gyermeke, hozzá
van szokva ahhoz, hogy bőrszíne miatt hozzá másként viszonyulnak az emberek, igazándiból sehová sem tartozik és néha fura, váratlan dolgok történnek vele.
Csakhogy a
helyszínen kiderül, hogy Evelyn Hugo nem interjút akar adni, hanem az élete
történetét mesélné el egy olyan könyvben, ami szigorúan a halála után jelenne
meg. Monique-nak pedig zsonglőrködnie kell, mert a könyvet is szeretné, de az
interjút is, hiszen ha dolgavégezetlenül állít be a laphoz, akkor búcsút
mondhat állásának. A könyv a hírnevet és az anyagi biztonságot jelentené – kit
tudja mikor? –, az interjú pedig a napi megélhetését biztosítaná.
Ez a történet
könyv a könyvben, hiszen Monique-kal együtt végigkövethetjük hogyan lett a
kubai imigránsok lányából a körberajongott Oscar díjas sztár, a bulvárlapok és a vörös szőnyeg zöld ruhában pompázó szőke dívája. Ott lehetünk a
magánéletében, hét házasságában és egyetlen igaz szerelmi történetében,
sikereinél, botrányainál, kudarcainál. S ezzel párhúzamosan, a jelenben, Monique válását is
végigasszisztálhatjuk.
Eddig semmi
különös nincs a történetben, hiszen ehhez hasonló témájú írás van több is
piacon, legyen az fikció, vagy hírességek szellemírók által megírt önéletrajza.
Csakhogy ebben a történetben sokkal több van. Minden, már ismert hollywoodi
trükkön túl a másságról szól, és annak megítélésén az amúgy is képmutató
világban egy olyan korban (20. század második fele és vége), amikor a másság –
legyen az bármilyen – bűnnek számított, karriereket, életeket törhetett ketté.
Evelyn Hugo pedig nyíltan beszél erről a másságról, karrierjéről, a bulvár
hatalmáról és arról, hogy Hollywoodban semmi sem az, aminek látszik. S
meglehetősen kritikus saját magával szemben is:
“Figyelj, én vagyok az első, aki kimondja,
hogy akkoriban én leginkább két szép mell voltam. Ez volt az egyetlen valutám,
a szexualitásom; úgy használtam, mint a pénzt. Amikor Hollywoodba kerültem, nem
voltam sem tanult, sem művelt, nem volt hatalmam, nem voltam képzett színésznő.
Mi másom volt, mint a szépségem? És ezt kihasználni, erre büszkének lenni,
ehhez bizony színészkedni kell. Mert tudod, hogy az egyetlen dolog, ami
figyelemre méltó benned, bizony egy rövid életű valami. “*
Sokkal több
van ebben a történetben, mint amire a fülszöveg olvasása után vártam. A
cselekmény pörög, hiszen Evelyn alig néhány nap alatt egy egész élet történetét
meséli el Moniquenak. A filmgyári hamis csillogáson és megszokott intrikákon túl a sztárt, a rivaldafény mögött levő embert is megismerhetjük erényényével és hibáival együtt, és ez nem csak Evelyn Hugora érvényes.
Bár a történet teljes egészében fikció, azért itt-ott fellelhtő egy-egy halvány utalás valós személyekre, vagy a valóságban is megtörtént eseményekre. Szinte
teljesen erotikamentes, mégis inkább felnőtt olvasóknak ajánlanám. Meg az
ízlések és a pofonok…
* Taylor
Jenkins Reid – Evelyn hét férje, Lettero, 2017